Review |
All auctions | ||
Record bids of all auctions | ||
Survey of artists |
4351
Mulier, Pieter II
1637 Haarlem - 1701 Mailand.
Coastal landscape with Hero and Leander. Circa 1680. Oil on canvas, relined. Unsigned. Verso numbered on an old handwritten label «4675», as well as auction notes. Restored.
Authentication: Prof. Marcel Roethlisberger, expert for Pieter Mulier and author of the catalogue raisonné, Geneva, 10.04.2010, in copy.
Prof. Roethlisberger judges the present painting after examination in original as an authentic and characteristic work by this highly reputed master. «Typical of Muliers personal style are imaginary coastal views with rocks and tall mountains, the agitated sea, framing trees, rich formations of clouds coloured from yellow to violet» and the execution of the figures in the foreground, which «corresponding fully with his personal manner of figures in the Italian style of the time». Prof. Roethlisberger dates the work around 1680, based on formal and stylistic aspects.
Provenance: private collection Berlin.
1637 Haarlem - 1701 Mailand.
Küstenlandschaft mit Hero und Leander. Um 1680. Öl auf Leinwand, doubliert. Unsign. Verso auf einem alten handschriftlichen Etikett «4675» num. sowie Auktionsvermerke. Altrest.
Echtheitsbestätigung: Prof. Marcel Roethlisberger, Experte für Pieter Mulier und Verfasser des Werkverzeichnisses, Genf, 10.04.2010, in Kopie.
Prof. Roethlisberger beurteilt das Gemälde nach Betrachtung des Originals als authentisches und typisches Werk dieses bedeutenden Malers. Charakteristisch für das Œuvre Muliers ist neben der Wahl und Komposition der einzelnen Bildelemente - Küstenlandschaften mit zerklüfteten Felsen und hohen Bergen und aufgewühlter See, die Szenerie einrahmenden Bäume und sich teilweise bedrohlich auftürmenden Wolkenformationen in dramatischen Farbabstufungen von gelb bis violett - auch die Ausführung der Figuren im Vordergrund, welche in Art und Weise der Darstellung mit denen seiner zeitgleich in Italien entstandenen Gemälde korrespondieren. Prof. Roethlisberger datiert das Werk anhand formaler und stilistischer Aspekte in die Schaffensphase um 1680.
Provenienz: Privatsammlung Berlin.