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Professor Hermann Dischler

25th September 1866 – 20th March 1935

Hermann Dischler was born on the 25th of September in 1866 in Freiburg i.Br. He received his artistic training in the art school in Karlsruhe, he was student of Gustav Schönleber. Thereafter he was engaged as a painter in the Breisgau-Hochschwarzwald area.

1894, after he finished his studies, he built himself an artist’s workroom in Freiburg i.Br. At this time he went on a lot of trips and his trusty camera followed him everywhere. Five years later he started to number and comment his artworks, which he collected in 29 «Bildbüchern (books of pictures)».

In the winter months from 1905 to 1907 he stayed in the Todtnauer Hütte, where a lot of his oil studies arise.
The snowy winter landscapes became his typical theme and he called himself «Schneemoler (snowpainter)». 1917 he received his professorship by Grand Duke Friedrich II.

In 1927 he had an exhibition with artists like Curt Liebich, Julius Heffner, Wilhelm Nagel, Wilhelm Wickertsheimer a.o., they called themselves «Die Schwarzwälder (the Black Forests)». He died on the 20th of March in 1935 in Hinterzarten. Today his works are extremely appreciated because the snowy landscape present the untouched nature.

Lit: Exhibition Catalogue Augustiner Museum, Freiburg i.Br., 1993

Professor Hermann Dischler

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1713
Herbstauktionen 02.–04.12.2010
Tizian, nach
18. Jh.
Hl. Maria Magdalena als Büßerin. Öl/Lw. Märtyrerin in der Einöde mit gen Himmel gewandtem Blick, sich die rechte Hand an die Brust legend. Vor ihr, auf einen Totenkopf aufgelegt, die Heilige Schrift und am linken Bildrand ein mit Maskaronen geschmücktes Salbgefäß als Erinnerung an ihre Begegnung mit Christus. Unsign. Rest. H. 86, B. 72 cm.
Die vorliegende Arbeit orientiert sich stark an dem Gemälde «Maria Magdalena als Büßerin» von Tizian, welches um 1560/65 entstand und sich heute in den Sammlungen der Eremitage in St. Petersburg befindet. Eine weitere Variante des Motivs von Tizian, hingegen mit einer barbusigen Maria Magdalena, gehört zur Sammlung des Palazzo Pitti in Florenz. Insgesamt haben sich viele Künstler an diesem sehr beliebten und reizvollen Thema versucht, und zahlreiche Museen bereichern ihre Sammlungen mit einer büßenden Maria Magdalena nach Tizian (z.B. Musée des Beaux-Arts, Bordeaux; Fondazione Federico Zeri, Bologna; Rijksmuseum, Amsterdam). Die Meisterschaft des vorliegenden Werkes liegt vor allem in der geschickten Wiedergabe der Mimik, die seiner Maria Magdalena gleichzeitig reumütig und sehnsüchtig gen Himmel blicken lässt.

english Religious painter 18th c. after Titian. Saint Mary Magdalene penitent. Oil on canvas. Unsigned. Restored.
 

starting price: 3500,- EUR